Újabb ütközet: vaj vs. margarin

A konyhában használt zsiradékok látszólag folyamatos háborúban állnak. Vaj és margarin. A két ellenség, akik hosszú idő óta harcolnak egymással. Melyik is a jobb, melyik az egészségesebb, ez az örök dilemma. Van, aki a vajat tartja egészségesebbnek valaki a margarinra esküszik.

 

Tegyük is kicsit tisztába melyik micsoda, és mire is jó, vagy éppen mire nem, lássuk az ütközetet.

Vaj-vagy-margarin-1

 

A vajat a tejből választják el köpülési technológiával, míg a margarint jó minőségű növényi olajokból, természetes növényi zsírból és vízből keverik. A margarin ellenzőinek fő érve, hogy a gyártási folyamat során hidrogénezett növényi olajat is felhasználnak, amely az ellenzői tábor szerint káros az egészségre.

 

butter_16x9

Tény, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és az Országos Élelmezésügyi és Táplálkozási Intézet (OÉTI) is egyaránt a margarint ajánlja kenyérkenésre. Ennek hátterében az áll, hogy a kutatások kimutatták, hogy a telített zsírsavak arányának csökkentésével, a telítetlen és a többszörösen telítetlen zsírsavak arányának növelésével egészségesebb étrend állítható össze. A vaj állati eredetű termék, így nagyobb arányban telített zsírsavat tartalmaz, a jó minőségű margarin ellenben növényi olajokból készül, így jóval nagyobb arányban tartalmaz telítetlen zsírsavakat.

butter

A vaj a gyártási technológiájából adódóan jóformán adalékanyag-mentes. A minél sárgább szín elnyerése érdekében adhatnak hozzá karotinokat. A margarin esetében már több adalékanyaggal találkozhatunk, amelyeket elsősorban az állag biztosítása érdekében adják a alapanyaghoz. A vaj a hűtési hőmérsékleten nehezebben kenhető, mint a margarin. 

 

Koleszterinünk szempontjából sem mindegy, hogy melyiket fogyasszuk. A transzzsírsav nemcsak emeli a rossz koleszterinszintet, de csökkenti a koleszterinszint normalizálásában jelentős szerepet játszó jó koleszterin szintjét is. A margarinok transzzsírsav tartalma elenyésző. Viszont jó minőségű növényi olajokból készülnek, amelyek többnyire telítetlen zsírsavakat tartalmaznak, így nem növelik a rossz koleszterin szintjét.  

 

Az emberi szervezetnek ugyanakkor szüksége van zsírokra, amelyek nemcsak a zsírban oldódó vitaminok hasznosulásában, de számos élettani folyamatban jelentős szerepet játszanak. Ezért egyiket sem szabad kiiktatni teljes mértékben az életünkből. 

maxresdefault

Nem tudni akkor mégis melyik a jobb melyik nem, de lehet, hogy ezt már nem is fogjuk megtudni.

Fontos azonban, hogy kérjük ki dietetikus véleményét, hogy számunkra melyik a legideálisabb.

Ami nagyon fontos, hogy egyik sem öl meg, nem kell rá úgy tekintenünk, mintha valami vegyi fegyverek lennének. Amit mindenkét tábor egyezően elfogad, hogy mindig olvassuk el, mi van a csomagolásra írva.





Gránátalma az új csodaszer A gránátalma nem kamu, tényleg egy csodaszer. Rengeteg jótékony hatással van a szervezetünkre. Próbáltad már?
Jóga jótékony hatásai Nem csak a testnek, de a léleknek is jó! Meg még sok minden másra is. Mutatjuk mire még!
Te is lehetsz fogkrém reklám Az otthoni fogfehérítésnek nem csak előnyei vannak, sőt. Utánajártunk; lehet inkább szakemberre kéne bízni!
Melyik oldalunkon érdemes aludni? Neked is sokat fáj a hátad vagy a nyakad? Gondold csak végig milyen pózban szoktál aludni!
Dobd ki a chipset! Itt vannak az egészséges nasik Egy kis különleges rágcsálni valóra vágysz, vagy csak le szeretnéd nyűgözni a barátaidat? Itt van pár szuper ötlet!
Mutatjuk a 2016-os, őszi divattrendet A divattervező szerint elég izgalmas ősznek nézünk elébe. Színek, formák, anyagok, szóval mindent megtalálsz a cikkben.
A legnagyobb beauty bakik Mutatjuk melyek azok a sminkelési hibák, amiket semmi képen se kövess el.
Egészséges csodaszer, a Smoothie Egészséges finomságra vágysz? Hallottál már a smoothieról? Ha még nem, néz meg mi is ez!
Így hozd formába a popsid a nyárra Unod a guggolásokat? Mutatjuk milyen szuper gyakorlatokkal lehet neked is formás és feszes feneked a bikiniszezonra!