Azt hitted egészségesen kajálsz?

Hofi szerint “szója kolbász, szója fasírt, szója’ a nővérkének, hogy bef..stam”. Ha ismerős ez a mondat akkor nagyjából te is abban a korban vagy, ahol már kezd érdekelni az egészséged és az egészséges táplálkozás. A többieket meg még eztán fogja. 

 

Szóval én is abba a korba értem, mikor a legtöbben megpróbálunk “egészségesen táplálkozni”. Abba a korba, amikor megpróbáljuk helyrehozni a fiatalon legurított több hektó alkohol, és elpöfékelt több ezer szál cigi hatását. Abba a korba, amikor azt hiszed, az egészséges táplálkozás lehetséges.

 

Minden a virslivel kezdődött. Egy este a bolt szépen kivilágított pultja előtt várakoztam, kedvenc juhbeles, a történelembe ki tudja miért, csak “bőrös virsliként” bevonuló termék megvásárlása céljából. Látszólag ugyanolyan nap volt, mint az összes addigi, azonban ezen az estén valami végképp megváltozott. Történt ugyanis, hogy az esti hajtás hevében a boltos a virslit gyűjtőcsomagostul tette a pultba, amelyen rajta maradt az összetevőket tartalmazó cetli. Az iromány mintegy nettó 10 centiméter hosszan tartalmazta kedvenc virslim összetevőit – amelyről addig, már csak az ára miatt is – azt gondoltam, hogy többségében húst tartalmaz. Ahogy válogatást színlelve kétségbeesetten próbáltam elolvasni a mikróbetűkkel írt kis papírt, egyre több ismeretlen betű és szám kombó rajzolódott ki. A kínlódásnak a pultos “mit adhatok” kérdése vetett végett, amely viszont így teljesen készületlenül ért. Az átéltek hatására inkább 10dkg húsnak látszó valamivel jöttem ki a boltból, a korábban megszokott virslipack helyett.

 

Otthon persze google, és kezdtem beazonosítani a virsli összetevőit. Arra jutottam, hogy annyi műanyag van benne, mint egy közepes méretű szexshop teljes árukészletében.

 

A netes barangolás során az élelmiszeripari pokol egyre mélyebb és mélyebb bugyrai tárultak fel. Közkedvelt adalékanyagaik közül többet használnak a cement- és üvegyártásban, többnél olvasható hogy még szállítani is csak vegyvédemi ruhában lehet.

 

No, semmi gond, akkor megpróbálom elhagyni a káros kis össszetevőket. Gondoltam én.

 

Az egyik legáltalánosabban használt anyag az E250, ismertebb nevén nitrites só, vagy pácsó. Húsok tartósítására használják, több nap elteltével is szép színt biztosít a húsnak, és gyakorlatilag mindenben benne van. Minden húskészítményben. A gond vele az, hogy a szervezetbe kerülve, a gyomorsavval érintkezve agresszív rákkeltő anyaggá alakulhat át. Felkerestem egy hentesboltot, hogy mondjanak valami olyat, amiben nincs benne. A srác összesen 4 féle kolbászt és szalámit tudott mondani, ami mentes ettől a szartól. Elmondta, hogy ha nincs benne ez az anyag, a húsnak pár nap alatt barnás színe lesz, aminek ugyan semmi jelentősége, csak éppen senki nem veszi meg. A másik módszer a tartósításra a füstölés lenne, de azt ugye ipari körülmények között nem csinálják, mert túl hosszú ideig tart. 

nitrites2

 

Tehát, ha az E250-et el akarod hagyni, akkor buktad az összes felvágottat és virslit, árkategóriától függetlenül. Választhatsz pár kolbász és szalámi közül, amiket két hónap után úgy megunsz, hogy ránézni sem bírsz, nemhogy megenni. A másik megoldás, hogy háztól vásárolsz, csak ott ugyebár teljesnek kell lenni a bizalomnak, hogy Teri néni nem a gombás lábával pacsmagolta össze szeretett biokolbászod összetevőit. 

 

Rendben, akkor majd a gyümölcs. Reggelihez frissen facsart narancslé. Hmm, jól hangzik? Hacsak nem vagy reggelenként időmilliomos felejtsd el. A narancsot a hosszú szállításhoz egy olyan gombaölővel kezelik, amelyik az egyik legveszélyesebb biztonsági fokozatba tartozik. A bestiák neve: imazalil és a haverja ortofenilfenol. Mind a kettő erősen rákkeltő.

DSC_0043

 

A narancs (és citrus félék) héját vonják be velük, csak alapos mosást (értsd dörzsikés vagy fogkefés) követően jön le, már amennyiben nem szivárogtak át a citrus féle porózus héján. Kipróbáltam, két pohár narancslé elkészítése mosással, facsarással, takarítással együtt legalább 20-25 perc, amire reggel – legalábbis nekem – nincs idő. 

 

Maradt a zöldség. Eleve csak a magyar jöhet szóba. Kínai hagyma, orosz nemtudommi. Fontos tudni, hogy arrafelé a környezetvédelmi előírásokat rugalmasabban kezelik, így könnyen lehet, hogy a biogazdálkodás helyszíne pár éve még egy vegyi üzem hulladéklerakója volt, vagy éppen használt nukleáris fűtőelemek szivárgó tartálya mellett fúrt kútból locsolgatták a salátát, mely így szép nagy lett ugyan, viszont világít a sötétben.

 

A problémát tetézi, hogy maguk a szakemberek sincsenek tisztában azzal, mit is kellene ennünk.

 

A néhány éve még az emberiség fő ellenségének kikiáltott sóról, kiderült, hogy létfontosságú, a tejről a mai napig nem tudják eldönteni, hogy egészséges e a felnőtt ember számára. Ott van a ma már vérre menő vaj vs. margarin csata (hajrá vaj). Csak most hangsúlyozzák a D vitamin fontosságát, hogy a napról évek óta a bőrrák veszélye miatt bezavart emberek, egyéb más, a D vitamin hiánnyal összefüggő betegségekben kezdtek el hullani. A szakemberek évtizedekig nézték tétlenül, ahogy a gyorsétterem láncok lényegében megmérgezték a fogyasztóikat.

 

Szóval nem könnyű eligazodni az útvesztőben. Nehezítésként még jönnek az áltudományos guruk, a lefizetett “táplálkozási szakértők”, az összeesküvés elmélet gyártók, és a többi sok elmebeteg haszonleső.

 

Persze az otthon, saját kezűleg, leinformált alapanyagokból készített ételekkel kizárható lenne ez a sok vegyi szar, azonban sokunknak erre nincs ideje. Pedig kellene.

 

Mi lehet a megoldás? 

 

Habár megvalósíthatatlan, azért törekedni kell rá. Talán nincs általános érvényű csoda recept, mindenkinek magának kell kialakítani azokat a kajákat, amelyek a lehető legkevesebb vegyi adalékot tartalmazzák. Egy biztos: csak az segít, ha alaposan utána néz az ember, kedvenc kajáinak. Hosszú távon meg fogja érni a fáradtságot. 





Chia mag – Ez történik, ha elkezded fogyasztani A fekete magocska méltán szerepel a superfood-ok listájának élén. Ha fogyasztod, garantáltan érezni fogod!
Hol rontod el a diétádat? Egy ideje már fogyókúrázol, de még mindig ugyanannyit mutat a mérleg? Segítünk, miért!
Újabb ütközet: vaj vs. margarin A "vaj vagy margarin háború" jó ideje tart már. Nézzük, hogyan is állunk most.
Zsírgyilkosok a konyhában – te tudod mire képesek? Megéri körbenézni az otthoni fűszeres polcon, mert könnyen értékes kincsekre bukkanhatunk!
Vasárnapi kávézó: A megvalósíthatatlan egészséges táplálkozás Jó lenne még látni a gyereket érettségizni? Leszoksz a cigiről, leteszed a töményet. Na, onnan jön az igazi szívás...
Baja tehetségei: Engler Zsuzsanna – testépítés Korán kel, süt-főz, reggelit csomagol, keményen dolgozik, szuper anyuka és még szuperül is néz ki. De hogyan csinálja?
Ezért fontos a reggeli A nap egyik legfontosabb étkezése, mégis sokan kihagyják. Elmondjuk, miért NE induljunk el reggeli nélkül!
Mindenki ezt akarja! – különleges receptek spárgából Ha május, akkor spárgaszezon! Mutatjuk a legszuperebb recepteket!
Gránátalma az új csodaszer A gránátalma nem kamu, tényleg egy csodaszer. Rengeteg jótékony hatással van a szervezetünkre. Próbáltad már?