Chia mag – Ez történik, ha elkezded fogyasztani

A “chia” szó egyes állítások szerint maja eredetű, jelentése “erő”. Nem véletlen nevezik így, hiszen számos jótékony hatása van, és a testre igazi energiabombaként hat. Más források szerint az elnevezés az ősi mexikói navatal nyelv “chian” szavából ered, melynek magyar megfelelője “olajos”. Ebben is van ráció, hiszen egy adag (kb.30 gramm) magocska 9 gramm zsírt tartalmaz, melyből 5 gramm omega-3 zsírsav.

 

Emellett az említett mennyiségben 11 gramm rost, 4 gramm fehérje és 13 gramm szénhidrát található. 30 gramm chia mag fedezi a felnőttek számára ajánlott napi kalciumbevitel 18%-át, a magnéziumbevitel 30%-át. Tartalmaz cinket, foszfort, B1, B2 és B3 vitamint, A vitamint és aminosavat. S hogy konkrétan milyen hatással bír a szervezetre? Lássuk!

 

Javítja az emésztést

80 gramm chia mag fedezi az ajánlott napi rostbevitelt, amely az emésztőrendszer megfelelő működését eredményezi. Segíti a salak-és méreganyagok kiürülését, és hosszabb időre biztosít teltségérzetet. A gyomorba jutva egy zselés réteget képez. Ez az anyag pontosan úgy működik a gyomorban, mint a prebiotikumok, melyek serkentik a kedvező hatású baktériumok, a probiotikumok szaporodását.

 

Segíti a szív egészségét

A magocska oldható és oldhatatlan rostjai remekül hatnak a koleszterinszintre, a kardiovaszkuláris rendszerben pedig minden káros gyulladást megakadályoznak, hozzájárulva ezzel a szív megfelelő működéséhez. Gazdag antioxidáns-forrás lévén csökkenti a szabadgyökök által okozott károsodásokat, és megfiatalítja a romlásnak indult sejteket. Fontos viszont megemlíteni, hogy a mag önmagában nem képes mindezt előidézni, viszont tanulmányok igazolták, hogy az a diéta, melybe a chia mag, a szójafehérje, és a zab együttesen van beillesztve, csökkenti az LDL-koleszterin szintjét, növeli a HDL-koleszterinszintet, és megakadályozza a gyulladásokat. 

 

Csökkenti a diabétesz kockázatát

A benne található rostok és az alfa-linolénsav az University of Litoral in Argentina kutatói szerint hasznosak a metabolikus rendellenességek megelőzésében, ilyen például az inzulin-rezisztancia, mely a cukorbetegség fő kiváltó oka. A közzétett kutatási eredményekből kiderül, hogy a chia mag hatóanyagai nem csak megakadályozzák a diabétesz kialakulását, hanem vissza is fordítják azt, valamint a 2-es típusú diabétesznek is elejét veszik.

 

Hatalmas energiabomba

Egy, a Journal of Strength and Conditioning nevű lapban publikált tanulmány azt állítja, hogy a chia mag fogyasztása javítja a testedzések eredményeit. A tanulmányt megelőző teszten atléták teljesítményét vizsgálták. A sportolók fele csak a Gatorade nevű energiaitalt fogyasztotta edzéshez, míg a másik fele az ital felét, valamint emellé chia italt szürcsölt a testmozgás alatt. Az edzés összesen 90 percig tartott. Az eredmény: ugyanolyan hatás mindkét csoportban. A chia mag ugyanis extra szénhidrátforrásként szolgált azoknak az atlétáknak, akik csat a Gatorade felét itták meg, ezzel megfelelően fedezték energiaszükségletüket.

 

Erősíti az izmokat, segíti a fogyást 

Mivel a mag a növényi fehérjék legjobb forrása, elősegíti az izomépítést, a zsírbontást, emellett magnéziumtartalma megakadályozza az izomgörcsöket, és felgyorsítja a regenerációs folyamatokat. Mivel hosszú ideig biztosít teltségérzetet, ha diéta során fogyasztjuk, kisebb az esélye, hogy egész nap éhesek maradunk, és minden 2 órában korgó gyomorral támadjuk meg a hűtőt.

 

Egészségesebb csontok és fogak

Egy pohár chia mag ugyanannyi kalciumot tartalmaz, mint a tej, ezáltal segít megőrizni a fogak egészségét. A benne található cink, foszfor és A-vitamin segít az ínybetegségek megakadályozásában, és a rossz lehelet elűzésében. Csontjaink szilárdását és megfelelő tömegét is megőrzi, hiszen bórtartalma segít lebontani a kalciumot, a mangánt, a foszfort, mely folyamatok kifejezetten lényegesek a csontok egészsége érdekében.chia-seeds

 

Számos fajtája létezik az ételekben történő felhasználásának. Nyersen salátákba, szendvicsekbe, gyümölcslevekbe szórhatjuk. Használhatjuk zsemlemorzsa helyett panírnak, vagy 1-2 evőkanálnyi mennyiséget sűrítőanyagként, keményítő helyett. 1 evőkanál chia mag és 3 evőkanál víz elegye 1 tojást helyettesít, tejben 15-20 percig áztatva pedig finom pudingot készíthetünk belőle, gyümölcsökkel, mézzel, vagy bármi más hozzávalóval ízesítve.





Hol rontod el a diétádat? Egy ideje már fogyókúrázol, de még mindig ugyanannyit mutat a mérleg? Segítünk, miért!
Baja tehetségei: Engler Zsuzsanna – testépítés Korán kel, süt-főz, reggelit csomagol, keményen dolgozik, szuper anyuka és még szuperül is néz ki. De hogyan csinálja?
Ezért fontos a reggeli A nap egyik legfontosabb étkezése, mégis sokan kihagyják. Elmondjuk, miért NE induljunk el reggeli nélkül!
Viszlát zsírpárnák! – Ezért fogyassz mogyoróvajat Az amerikai filmek sztárja nem csak finom, egészséges is. Elmondjuk, miért fogod szeretni Te is!
Koleszterinszintünk 6 legjobb barátja Ha lehet, inkább előzd meg a betegség kialakulását. Őrizd meg a jó koleszterinszintet!
Tuti tippek őszi méregtelenítéshez Néhány nap alatt energiabombává varázsolhatjuk szervezetünket, ha egy kicsit odafigyelünk. Viszlát, téli vírusok!
Azt hitted egészségesen kajálsz? Hofi szerint "szója kolbász, szója fasírt, szója' a nővérkének..." hát ez a helyzet az egészséges táplálkozással is.
Csempéssz zöldséget a tányérra! – Trükkök szülőknek Nem eszik a gyerkőc zöldséget? Remek ötleteink vannak!
Tavaszi felfrissülésre vágysz? Irány a masszőr! Itt fáj, ott fáj... és nem csak az időseknek. De mit tehetünk ellene?