Koleszterinszintünk 6 legjobb barátja

A koleszterin minden emberi és állati sejtben megtalálható, és minden sejtünk elő is tudja állítani; legnagyobb mértékben a máj termeli. Utóbbi működési állapotára vonatkozóan ezért a koleszterinszint kimutatásával kaphatunk eredményt. Ha vérünk koleszterin-szintje magas, az súlyos következményekkel járhat, ilyen például a cukorbetegség, a pajzsmirigy csökkent működése, vagy az érelmeszesedés. Mivel egyik sem hangzik túl jól, nem árt, ha odafigyelünk, milyen ételeket fogyasztunk, hiszen néhányan közülük kifejezetten jótékony hatással lesznek koleszterinszintünk egyensúlyára.

 

1. Olajos magvak

Ha kedvelt csemegéink között van a lenmag, a dió, és a mandula, örülhetünk, hiszen ők, és társaik sok omega-3 zsírsavat tartalmaznak. Ezek a telítetlen zsírsavak amellett, hogy remek gyulladáscsökkentők, és jótékony hatással vannak a kismamák és magzataik egészségére, segítenek a cukorbetegség elkerülésében. Mindemellett az érelmeszesedés és a szívinfarktus kialakulásának kockázatát is lecsökkentik, valamint erősítik az immunrendszert.

 

2. Olajos húsú halak

Ők is ugyanazt a jótékony anyagot hordozzák húsukban, amit az olajos magvak. A halakban található omega-3-zsírsavak védelmet biztosítanak a szív-és keringési betegségekkel szemben, hiszen csökkentik a vérrögképződés kockázatát, és javítják a véráramlást. Több vizsgálat igazolta, hogy a zsíros halak fogyasztása enyhíti a pikkelysömör tüneteit.

 


Egy 1994-ben kiadott angol jelentés napi 0,2 gramm omega-3-zsírsav fogyasztását javasolja, más táplálkozástudományi szakemberek szerint kifejezettebb védő hatása van napi 0,5-1 grammnak. A halgazdaságokban nevelt tengeri halak ugyanannyi omega-3-zsírsavat tartalmaznak, mint vadon élő társaik.

 

3. Narancs

A savanykás gyümölcsben található pektin segít kordában tartani szervezetünk koleszterinszintjét, a benne található kálium pedig a vérnyomást csökkenti. Rostjai és az antioxidánsok akkor hatnak leginkább, ha étkezés előtt fogyasztjuk, ám ha juice-ként fogyasszuk, ne nagyon szűrjük le, hiszen az értékes anyagok a rostokban vannak. Mivel glikémiás indexe alacsony, remek ellenfele a cukorbetegségnek, és a testünk sav-bázis egyensúlyát is rendben tartja. Mondanunk sem kell, hogy C-vitamin tartalma igen magas, és megelőzi a vesebetegségek kialakulását. Naponta egy narancs fogyasztása az ajánlott mennyiség. Arra viszont fordítsunk gondot, hogy fogyasztás előtt alaposan mossuk le a gombairtót, amivel szállítás előtt kezelik a narancsféleségeket.  

 

4. Zab

Aki zabkásával indítja a reggelét, az nem hibázhat. A zabban található B1- és E-vitamin, vas, kálium, magnézium és mangán is. Antioxidáns-tartalma is magas, fogyasztása csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, sőt, a zabban található szelén az E-vitaminnal együtt csökkenti az asztma és a vastagbélrák kialakulásának kockázatát. A zab vérben feloldódó rostjai pedig kordában tartják a koleszterinszintet. 

 

5. Avokádó

A közkedvelt gyümölcs egyszeresen telítetlen zsírsavakat tartalmaz, mely amellett, hogy szívünk egészségéért is tesz, a rossz koleszterinszint jóbarátja is. Bár számomra önmagában fogyasztva kissé íztelen, salátákban, guacamole-ként, sőt, süteményekben is megállja a helyét. A napi ajánlott bevitelre (1/2 avokádó) figyeljünk, hiszen a gyümölcs kalóriatartalma meglehetősen magas (160 kcal/100 gramm).

 

6. Zöld tea

A finom ital antioxidánsokban igen gazdag, a benne található katekin pozitívan befolyásolja a vér koleszterinszintjét. Ha szeretnénk leszokni a kávéról, a tea kiváló alternatíva lehet. Mivel katekin a fekete teában is található, a reggeli kávénkat koffeintartalma miatt képes helyettesíteni, a délután elfogyasztott cukros üdítők helyett pedig egy jól beízesített zöld tea is kiválóan csillapítja szomjúságunkat. 





Csempéssz zöldséget a tányérra! – Trükkök szülőknek Nem eszik a gyerkőc zöldséget? Remek ötleteink vannak!
Chia mag – Ez történik, ha elkezded fogyasztani A fekete magocska méltán szerepel a superfood-ok listájának élén. Ha fogyasztod, garantáltan érezni fogod!
Unod a zöldségeket? Egyél virágot! A virágokat régóta fogyasztják több országban is, ideje, hogy a mi konyhánkban is helyet kapjanak. Próba szerencse!
Tuti tippek őszi méregtelenítéshez Néhány nap alatt energiabombává varázsolhatjuk szervezetünket, ha egy kicsit odafigyelünk. Viszlát, téli vírusok!
Tökös ételek A tökös receptek tárháza kimeríthetetlen. Ezekből szemezgettünk.
5 forró ital a hideg napokra Egyre hidegebb az idő, mi pedig egyre jobban vágyunk valami forró finomságra. Íme néhány különleges recept.
Hol rontod el a diétádat? Egy ideje már fogyókúrázol, de még mindig ugyanannyit mutat a mérleg? Segítünk, miért!
Ezért fontos a reggeli A nap egyik legfontosabb étkezése, mégis sokan kihagyják. Elmondjuk, miért NE induljunk el reggeli nélkül!
Viszlát zsírpárnák! – Ezért fogyassz mogyoróvajat Az amerikai filmek sztárja nem csak finom, egészséges is. Elmondjuk, miért fogod szeretni Te is!