Vasárnapi kávézó: Tanuljuk meg használni a ködlámpát!

Kicsit furcsa vasárnapi kávézós téma, nem tagadom. De ahogyan sokan, én is megéltem az ünnepek alatt, és nem tudtam nem írni róla. 

 

Ünnepek. A szülőket, rokonokat, barátokat meg kell látogatni. A család beül a kocsiba. Indulás előtt a családfő még egyszer végigmegy a checklisten: gáz elzárva, villany lekapcsolva, ajtó bezárva. Igen bezárva. Mindenki bekötve. Köd van, de sebaj

 

van ködlámpa.

 

Így, egyszeri sofőrünk a kocsi összes világításra alkalmas eszközét bekapcsolja, köztük a megváltónak hitt ködlámpát is.

 

Az első ködlámpa, funkciójából eredendően a talajhoz közel, talán kevésbé zavaró a többi autós számára. Kicsit talán meg is szokhattuk már, hiszen miután általában jobban az autó szélére van helyezve a normál fényszórónál, így kitűnően alkalmas a vagánysági együttható növelésére: bekapcsolva szélesebb látszik tőle a bontószökevény, így fiatal koruknál fogva lázadó honfitársaink előszeretettel kapcsolják be kristálytiszta időben is. 

 

De az autón van hátsó is…

 

Majd egyszeri családunk nekiindul a köd borította végtelen síkságnak. Útjukat leolvadt retinák, vakfoltosra égett szemek, és sűrű anyázások kísérik.

 

Ugyanis egyszeri sofőrünk agyába, a KÖD VAN = Ködlámpa

egyenlet égett bele. Utazás közben talán az egész család azt találgatja, hogy a mögöttük elkeseredetten villogó, köcsög autós biztos száguldozni akar ebben a cudar időben, vagy csak eredendően gonosz és azért villogja le a őket. Az persze meg sem fordul az okos fejekben, hogy fáj a szeme a szerencsétlennek a bekapcsolt hátsó ködlámpa miatt. Sok esetben pedig már rég meg is felejtkeztek a kocsi végén világító piros lámpáról, és a műszerfalon is természetesnek tűnik a rikító sárga piktogram. 

 

Mert igen, ahogyan a medve sem, a ködlámpa sem játék. Például városban teljesen felesleges, sőt káros, és országúton is csak akkor kell a hátsó, ha nem megy az egyszeri autós mögött senki. Ugyanis funkcióját tekintve a ráfutásos balesetek elkerülésére szolgál, mely szerint ködben a normál hátsó lámpa kevésbé látszik. Viszont, ha utolérték egyszeri sofőrünket, akkor az egész funkcióját vesztette, és nem szolgál másra, mint a kedélyek végsőkig történő felbőszítésére. 

 

A hivatalos elnevezése szerint ködzárófény indokolatlan használata ráadásul veszélyes is. Mivel általában a szemmel egyvonalban van, ráadásul rendszerint az autó bal oldalán (kivéve azokat a gyártókat, akik emberiség ellenes bűntettként, mindkét oldalra raknak, hadd vakuljon a mögötte haladó), az előzést gyakorlatilag lehetetlenné teszi, és egy idő után fizikai fájdalmat okoz. Ha esetleg azért kapcsolná be valaki, hogy “nehogy már rámjöjjön a mögöttem haladó”, azok számára rossz hírem van, ugyanis a folyamatos hunyorgás és egy pontba koncentrált erős fény miatt, a ködlámpás mögött haladó autós később fogja észlelni a féklámpát, amely sok esetben gyengébb a ködlámpánál, így amit nyertek a vámon, azt bukják a réven, mert lehet, hogy nem megy olyan közel, de később is fog megállni. 

 

Autós berkekben évtizedek óta megy a háború a ködzárófény ellen vagy mellet. Én is úgy vagyok vele, hogy bizonyos esetekben, nagy ködben, sűrű hóesésben tényleg hasznos lehet. És van még egy nagyon hasznos tulajdonsága:

ki lehet kapcsolni.

 

Be kell valljam, bár nem vagyok egy kapkodó idegbeteg, és Rambo képregényen is ritkán alszom, de a hétvégén nálam is elszakadt a cérna, amikor a ködös időben, egy 10 kocsiból álló konvoj közepén (előzni lehetetlen) közel negyed órán át próbáltam villogással rávenni az előttem haladó C Corsast arra, hogy ugyan kapcsolja már ki a nyamvadt piros lámpát. Miután elpattant az a bizonyos húr, a sűrű villogtatások lassan folyamatos fénysugárrá álltak össze. Így mentünk vagy 20 kilométert, majd egy elágazásnál megszabadultunk egymástól.

 

E helyről is kérek mindenkit, ha utolérnek, kapcsold ki a ködzárófényt! Köszi.





Vasárnapi kávézó: A megvalósíthatatlan egészséges táplálkozás Jó lenne még látni a gyereket érettségizni? Leszoksz a cigiről, leteszed a töményet. Na, onnan jön az igazi szívás...
Vasárnapi kávézó: Miért nem jó az államnak a magyar? Az állami hivatalnokok, a rendőrség, a polgárőrség, mind Skodával jár. De miért nem magyart vesztek?
Vasárnapi kávézó: Nem szóltak? A háború már tart! Ez is a pénzről szól. Néhány érdekes körülmény, ami talán érthetőbbé teszi a párizsi mészárlást.
Vasárnapi kávézó: Még mindig csekktől csekkig élünk Vasárnapi gondolatok a polgárságról és az elcseszett 90-es évekről.
Válóper: sírnak a liberálisok A kapcsolat kiüresedett, az életközösség helyreállítására már nincs remény. Gondolatok a Vasárnapi kávézóban.
Újra dobog a magyar foci szív Játszunk, jól játszunk, és büszkék vagyunk a válogatottra. A liberálisok persze nem örülnek.
Vasárnapi kávézó – Kossuth-díjból közgyűlölet Szólásszabadság, vagy gyűlöletbeszéd? Ákos egy egész ország érzelmeire hatott néhány mondattal.
Vasárnapi kávézó: Európa háborúban. Ami eddig történt… Ha csak egy összefoglalót olvasol a héten, ez legyen az. Röviden: hogyan jutott ekkora bajba Európa, és hol állunk most.
Vasárnapi kávézó: Tanuljunk oroszul (ismét) Gondolatok az "Olajfegyver és globális uralmi rend" című könyv olvasónaplójához. Ha érdekel a világpolitika, olvasd el!