A digitális kor gyermekei

Valójában mind a digitális kor gyermekei vagyunk, vagyis mindenki, aki beletanult, beleszokott a kattintgatás világába. De mi van azzal a generációval, aki beleszületett a web 2.0-ba? Már a kisiskolásoknál állandóan pittyegő telefon van, ömlik az arcukba az információ, és az egészen kicsik is imádják az okostelefonos játékokat. Rendszeresen elhangzik a szánkból az a mondtad, ami a nagyszülőket illetné meg : “Ezek a mai fiatalok…” A tanácstalan szülők pedig felteszik maguknak a kérdést: “Na de jó ez a gyereknek?” Mivel az evolúció velejárója, nem zárhatjuk el a gyereket egy barlangba a világ elől.

játszótér

Karikatúra egy játszótérről

Nyilvánvaló, hogy egy teljesen új szemléletű generáció fejlődik ki mellettünk. Az információáradat és a technika nagy hatással van a szellemi fejlődésükre.

 

Magyarországon a téma egyik jeles szakértője Dr. Gyarmati Éva, az ő tanulmányai alapján igyekeztünk a témában elmerülni.

 

Sokan ellenzik, attól félnek, hogy elbutulnak az emberek, de ha belegondolunk, volt már ilyen a történelem során. Az írásbeliség kialakulásakor is ezért aggódtak. Szókratész úgy gondolta, hogy a tudás felszínessé válik, mert az írás által gyengülni fog a memória. És így is történt, sokkal kevesebb anyagot tudunk megjegyezni, de nincs is rá szükség, hisz bármikor hozzájuthatunk az adatokhoz. A memorizálás helyett pedig kialakítottunk egy másfajta gondolkodási módot, a logikai-elemző gondolkodást. A mostani kulturális váltással pedig az elemző gondolkodás szorul háttérbe, és helyébe lép az átlátó, vizuális élményeket használó gondolkodás. Az írásbeliség segítette az embert, hogy elemzően, összefüggésekben tudjon gondolkodni, a digitális kultúrában pedig a gyerekek agya hozzászokik, hogy rengeteg vizuális információt tudjon feldolgozni.

 

Az ember azt tekinti természetes közegnek, amibe beleszületett.

 

Az emberi agy rendkívül képlékeny, ha a környezet megváltozik, akkor az idegrendszerünk, a gondolkodásunk is változik ezzel együtt. Ez a felnőttekre és az öregekre is vonatkozik. A digitális generációk gyorsabban tudnak dönteni, gyorsan kiismerik magukat új helyzetekben, könnyedén kezelnek ingertömegeket.

 

A digitális kor generációjának egyik fő problémája ott kezdődik, hogy az ingeráradat után már nehéz lekötni a gyerekek figyelmét egy mesemondással. Unalmasnak tartják. Hiányzik a vizuális inger.

 

A másik probléma pedig, hogy rengeteg információt gyűjtenek be a gyerekek, de nem tudják rendszerezni. Közben rengeteg tananyag zúdul rájuk, amitől csak szenvednek. Gyarmati Éva szerint, ha adnánk nekik egy vázat, hogy miről kellene tanulni, akkor ők azt ki tudnánk tölteni tartalommal. Nem lettek okosabbak, csak másként tudnak tanulni, mert könnyen elérhetőek az információk, de ettől még nincsenek meg a gondolkodási készségeik az íráshoz, olvasáshoz.

 

Ahhoz viszont, hogy a figyelemlekötés és a keretek megszabása is sikeres legyen, az oktatási rendszer teljes reformálására lenne szükség, mert ha a tanárok még nyitottak is az újféle tanítási módszerek kipróbálására, a kezük meg van kötve, mivel az alaptanrend 90 százalékban központi előírásokat tartalmaz. Olyan módszerek kidolgozására lesz szükség, amelyek a hagyományos írás-olvasás-számolás helyett az agyi irányítófunkciókat és az elemző-logikai-sorba rendező információfeldolgozást fejlesztik ki a gyerekekben.





Jövő idő: Mi lesz, ha lecserélnek egy gépre? A gépek és robotok térhódítása már elkezdődött. A hatásuk egyre inkább érzékelhető lesz a munkaerőpiacon.
Egyre vonzóbb energiaforrás a Nap Környezetkímélő megoldásokban kell gondolkodnunk hosszútávon, és a napenergia bizonyul az egyik legjobb energiaforrásnak.
Baja tehetségei: Faldum Gábor – triatlon Hétéves kora óta sportol, három világkupa dobogós érme már az övé, de még nagyobb lehetőségek várnak rá.
Biológiai gyógyszerek – Biotechnológia a gyógyszeriparban A tünetek kezelése helyett a fő problémát célozza meg a gyógyszeripar csúcsterméke.
Így tornáztasd a szemedet – Meglátod, megéri! A szem túlterhelését leginkább a számítógép előtt eltöltött órák okozzák, de szemtornával megelőzhetjük a bajt!
Humai – Halhatatlanná válhat a tudatunk 2040-ben már visszahozhatja az embereket a halálból a mesterséges intelligencia.
Jövő idő: Bionika – tudományok találkozása A kutatók előtt új kapuk nyíltak meg, és fantasztikus eredményeket mutatnak a bionika területén.
Jövő idő: Mágneses levitáció A levitáció rejtélye magyarázható. Már komoly lépéseket tettünk a lebegés elérése felé.
Jövő idő: Mesterséges intelligencia Tudja mire vagy kíváncsi, tudja milyen autót szeretnél, tudja mit eszel vacsorára. És ez még csak a kezdet.