Baja tehetségei: Huszák Bálint

A gödöllői Szent István Egyetem általános gépészmérnöki szakán tanul, gőzerővel készül vizsgáira, ezek mellett versenyautót tervez és fejleszt, melyet hamarosan le is tesztelhet. 

12318528_924717007607768_410097452_o

Huszák Bálint

Miért pont a gépészmérnöki egyetemre jelentkeztél? 

Baján gazdasági irányban tanultam, az érettségi előtti utolsó évben alakult ki bennem a gépészet iránti érdeklődés. Olvastam valahol, hogy CNC programozókból hiány van Magyarországon, úgyhogy ez még megerősített a döntésben. A legtöbb egyetem katalógusában megtaláltam a gépészmérnöki képzés leírásában az NC- , CNC programozást, emellett más tárgykörök is érdekelni kezdtek. Ezután már csak a jelentkezési lapot kellett kitölteni.

Pontosan mit takar az általános gépészmérnöki szak? 

Átfogóan érinti a képzés mindenféle műszaki tárgykörét, a mechanikától kezdve, az elektronikán, áramlástanon, számítógépes tervezésen át a gyártástechnológiákig, karbantartásig.

Ha minden jól megy, gépipari üzemmérnök leszek, ha pedig a mesterképzést is bevállalom, okleveles gépészmérnök lehetek, viszont ez még kétséges számomra.

 

Van valamilyen előzménye a kocsik iránti szenvedélyednek?

Valójában nem vagyok nagy autó szaki, nem ismerem kívülről betéve az összes márkának az összes típusát és azok tulajdonságait, mint oly sokan. Amiben viszont sokkal inkább elmélyedtem, az a számítógépes tervezés, de egyelőre csak hobbi szinten. És most természetesen nem a Lada VFTS-re vagy a WTCC-re kell gondolni. Egy egyetemi csapattal Formula Student autót tervezünk.

Hogyan kerültél a BC Teamhez? Mit kell tudni rólatok?

2014 márciusa óta vagyok a csapat tagja, a kollégiumi szobatársam már előbb csatlakozott, az ő javaslatára jelentkeztem. 2011 nyara óta működik a BC Team, aminek az elsődleges profilja alternatív hajtású versenyjármű építése. Emellett a csapat még azt is céljául tűzte ki, hogy a tagoknak az egyetemi elméleti tudásanyag megszerzésén kívül gyakorlati tapasztalatot adjon, egyfajta üzemi gyakorlatot tanuljunk a szerelésvezetőktől és egymástól, attól függően, ki miben jártasabb. Egyébként mindezeken kívül nagyon jó a társaság, megy néha az agymenés, akár a gyűléseken vagy a szereléseken.

12312243_924998200912982_1663632449_n

V. MVM futam Épített Verseny Jármű kategóriájában II. helyezés

Milyen szerepet töltesz be a csapatban?

Fejlesztő mérnökasszisztens, tervező és tesztpilóta is vagyok. Ez annyit jelent, hogy a szereléseken a mechanikus alkatrészekkel foglalkozom, szintén több csapattárssal együtt, továbbá a Formula Student projektben tervezési feladatom van.

Nemrégiben elég szép helyezést értetek el. Milyen autóval sikerült ez a teljesítmény? 

A verseny az 5. MVM Energia Futam volt, amit Budapesten, a Széchenyi téren rendeztek meg. A helyezésre igencsak büszkék lehetünk csapatszinten, mivel a vezérlőnk a verseny előtti napon még kifogástalanul működött, másnap viszont nem adott életjelet. És ez így volt egészen a versenyig, így az időmérőn nem is tudtunk elindulni, ezáltal az utolsó helyről kellett rajtolnunk. Szerencsére a bokszutcában a szemközti csapatnak hasonló típusú vezérlője volt, és mivel ők másik kategóriában versenyeztek, felajánlották, hogy kölcsönadják nekünk. Az a pár perc, ami a két versenykategória közötti szünetben eltelt, igazi maratoni kihívás volt a villanyos kollégáknak, ami a vezérlő átszerelését és bekötését jelentette.
Mindezek után nagy örömöt jelentett a csapatnak a második helyet megszerezni, a FairPlay díjat pedig meg is kapta a segítő csapat.

A jelenlegi autónk egy gokart alapokra épített jármű, villamos hajtással. Az ülésben ülő pilótát két oldalról veszik körbe az akkumulátor cellák. Az elektromos rendszer 48 V-os és 90 Ah-s, így 20-30 percet tud menni egy feltöltéssel, versenyszituációban. Hátul egy vízhűtéses, 10 kW-os villanymotor szolgáltatja a hajtást, láncáttétellel. Nagyjából 65-70 km/h a végsebessége.

Az oldalatokon a te fejlesztéseddel is találkoztam. 

Mint említettem, a Formula Student a következő projektünk, a jármű alvázszerkezetét tervezem, ez alkotja egyben a szakdolgozat témámat is. Ezt egy számítógépes 3D-s tervezőprogrammal végzem, és a vázszerkezet mellett rajzoltam rá burkolatot, aerodinamikai elemeket is, elhelyezésre kerültek a kerekek, illetve a felfüggesztés, amit párhuzamosan a szobatársam tervez, szintén a szakdolgozatában. Ezek alapján egy átfogóbb, komplexebb kép alakul ki az autóról, és lehet spekulálni a többi alkatrésszel, annak elférhetőségéről például.

12299706_924716974274438_764952736_o

Hogyan állsz neki egy autó megtervezésének?

Kb. 1 évvel ezelőtt álltam neki a tervezésnek, és teljesen a nulláról kellett kezdeni, mivel az egyetemünknek még nem volt hasonló versenyautója. Mint sok minden más, először ez is a „konkurencia” felmérésével kezdődik. A neten megannyi kép, dokumentum megtalálható más csapatok autóiról, persze a teljesség igénye nélkül, a „műhelytitkok” ugyebár maradnak. Mindenesetre rengeteg konstrukciós megoldást szemügyre vettem. Ezután jött a szabályzat, ugyanis hasonlóan a többi versenyszériához, sok-sok oldalas szabálypont vonatkozik az autó egy-egy szegmensére, így az alvázra is. Mindezek fényében álltam neki rajzolni, az első verziók még igencsak kezdeteleges, kiforratlan konstrukciók voltak. A szabályzatot illetően sem voltak egyből minden pontra megfelelőek. Mindig kellett valami apróbb módosítás. Összességében úgy nézett ki a dolog, hogy az első váz neve „váz 1” volt, a következőé „váz 1.2”, aztán „1.3” és így tovább. Eljutva a jelenlegi kész vázhoz, aminek „11.9” a neve. Ebből látszik, hogy rengeteget modelleztem, mindig volt valami módosítás.

Régebben doboltál, és ha jól tudom, a billentyűs hangszereket is meg tudod szólaltatni. A zenész múltadat már teljesen magad mögött hagytad, vagy hobbi szinten még műveled?

Sokáig doboltam egy zenekarban, de az még sajnos az érettségi előtt feloszlott. Mellette billentyűzni is tanultam 6 évig. Az érettségi után az egyetemi évek alatt már kevesebbszer járok haza, így a két hangszert sajnos igencsak elhanyagolom. A dobfelszerelést eladtam 2014 nyarán, de a duplázót és a fémpergőt megtartottam. Biztos, ami biztos. A szintetizátor is megvan még, néha odaülök kicsit feleleveníteni egy-két nótát. 

Mindemellett a bátyámmal írogatunk riffeket mostanában, ő felgitároz témákat, ötleteket, én pedig írok rájuk dobtémát, van amelyikre orgonát, zongorát is, számítógépes programok segítségével. A jövőben viszont mindenképp vissza szeretnék térni az aktív zenéléshez.

1533861_619435381469267_7832395368580006676_n

 

Ezt örömmel hallom! Ezen kívül még mit szeretnél megvalósítani?  

A jövőm jelenleg a legkiismerhetetlenebb. Rengeteg változó van a dologban. Tavaszra van még pár tárgyam, azután jönnek a záróvizsgák. Nemrég megpályáztam gyakornoki állásokat is, aztán mint mondtam, a mesterképzés is kérdéses, továbbá a csapatban is szeretnék aktívan részt venni még hosszabb távon.





Bajai tehetségei: Gálos Roland – ökölvívó A fiatal ökölvívó legfőbb célja, hogy kijusson a jövő évi olimpiára. Gálos Rolanddal beszélgettünk.
Baja tehetségei: Bonyai Regina – kenus Szerény, céltudatos és a legnagyobb álma, hogy kijusson a 2020-as olimpiára. A BVK kenusával beszélgettünk.
Baja tehetségei: Péter Barbara – énekesnő A mindig csinos és mosolygós bajai énekesnő karrierje szépen ível felfelé. Végre közelebbről is megismerkedtünk vele.
Baja tehetségei: Faldum Gábor – triatlon Hétéves kora óta sportol, három világkupa dobogós érme már az övé, de még nagyobb lehetőségek várnak rá.
Baja tehetségei: Gálos Viktor – ökölvívó Gálos Viktor szerint a boksz nem veszélyes, viszont alázatot és kitartást igényel. Elmondta nekünk, mit jelent számára.
Baja tehetségei: Kunos Andrea – színész Kitartás, rengeteg munka és hosszú idő, ami Kunos Andreát a világot jelentő deszkákra juttatta.
Baja tehetségei: Vancsura Bendegúz – evezés Vancsura Bendegúz a győri evezősklubban hasítja a vizet, és szebbnél-szebb eredményeket ér el.
“A hungarikum a magyar nemzet csúcsteljesítménye” Siker: Hungarikum lett a bajai halászlé. De ez miért jó nekünk, bajaiaknak? Vedelek Norbertet kérdeztük.
Megyei Príma Díj 2015 jelölt: Dr. Munczig Dénesné Bemutatjuk a bajai kötődésű Príma Díj jelölteket. Elsőként Dr. Munczig Dénesnével beszélgettünk.