Jövő idő: Autó, kőolaj nélkül (+videó)

Ha 100 évvel ezelőtt nem látnak ekkora pénzt és hatalmat az olajiparban, akkor most valószínűleg valamilyen alternatív energiaforrás működtetné az autókat és teljesen más képet festenének. A 20. század elején még minden rekordot az elektromos autók tartottak, de mikor a kőolaj jelentősen olcsóbb lett, azonnal beindult a benzinmotoros autók gyártása. A számítások szerint a mostani kitermellés mellett 52 évre elegendő kőolaj készletünk van még a földfelszín alatti spájzban, úgyhogy egyre inkább itt az idő, hogy elkezdjünk más motor meghajtó erő források felé is kacsingatni. Sokféle fejlesztéssel előálltak az utóbbi pár évben, csakhogy tömeggyártás esetén nem mind kifizetődő, és környezetszennyező mértékük sem utolsó szempont már.

Született már néhány alternatíva a kőolaj helyettesítésére, de a legtöbbnek természetesen akad hátránya is.

 

Az első sikeresebb lépést ebbe az irányba a hibrid autók jelentették. Ezek ugye kettő az egyben belső égésű és elektromos motorral rendelkeznek. Városon belül használható az elektromotor, városon kívül pedig a benzines vagy dieseles. Azonban az áramot is elő kell álltani valahogy, tehát annyi az előnye, hogy a városi levegőt nem szennyezi. A magas ára ellenére meglepően nagy a kereslet, a fogyasztása elektromos motorral kb. 300 Ft-ra jön ki 100 kilométerre.

 

A kizárólag elektromos motorral hajtott autók területén az amerikai Tesla Motors komoly sikereket tudott felmutatni. Használható elektromos autót fejlesztett, amely kb. 500 km-es hatótávval rendelkezik. Az autó hátránya a töltőhálózat kiépítetlensége mellett (amelyek létesítését nyilván az olajcégek is akadályozni igyekeznek) a mostani akkumulátorok fejletlensége. A cég elnöke, Elon Musk szerint a következő években az akkumulátorok kapacitását kell növelni, hogy az elektromos autók hatótávolsága növekedjen. 

Tesla-Model-S-burgondy

Tesla Model S

 

Egyébként nem a Tesla az első, tisztán elektromos árammal hajtott autó. Az amerikai General Motors a ’90-es években rukkolt elő az EV-1 nevű elektromos autóval. A minden tekintetben használható autó aztán néhány év alatt rejtélyes körülmények között eltűnt a piacról, működő (!) példányait néhány múzeumi darabtól eltekintve bezúzták. Tippelhető, hogy az olajlobbi keze lehet a dologban, hiszen egykori sofőrjeinek véleménye szerint használható, jó kis autó volt.

 

Akit bővebben érdekel a sztori, mindenképpen nézze meg az eltűnt elektromos autó rejtélyéről készült filmet a cikk végén. Mindenesetre az érdekes, hogy egy több millió dollárból kifejlesztett, kereskedelmi értekesítésre szánt autó csak úgy eltűnik a kereskedésekből. Érdekesség még, hogy az autót megvásárolni nem, csak bérleni lehetett, így a General Motors – vélhetően nem önszántából – vissza tudta szerezni a kiadott példányokat és el tudta tüntetni őket a piacról. A pontos igazság pedig az autóról, talán soha nem derül ki.

gm-ev1-front-three-quarter

General Motors Ev-1

 

2016-ra beharangozták a sűrített levegős hibrideket is, de késik a megjelenésük befektetők hiánya miatt, ugyanis nagyon költséges a fejlesztés. A működési elve nagyon hasonlít a már forgalomba levő hibridekhez, csak ez hidraulikus rendszerhez társított sűrített levegő formájában tárolja az energiát. Állítólag olcsóbb lesz, mint az elődje.

 

Üzemanyagcellás autókkal is próbálkoznak már egy ideje, de egyelőre csak egy cég tudott piacra dobni ilyet. Ennek az autónak hidrogén a fő üzemanyaga, vagyis az üzemanyagcella hidrogénből és oxigénből áramot termel. Az autó elektromos autóként működik, miközben a kipufogóból víz távozik. Hátránya, hogy a hidrogént sűríteni kell, hogy képes legyen hosszú távokon is közlekedni, és sűrítve a hidrogén robbanásveszélyes, emiatt erős hűtést is igényel.

 

A bioetanol is egy próbálkozás az üzemanyag árának csökkentésére. Magyarországon is lehet tankolni néhány helyen. Az E85-ös üzemanyag 15%-os arányban van keverve benzinnel, de a fele-fele arány sem károsítja az autót. A bioetanol nagyon jó alternatíva lenne, de sajnos 30%-kal kisebb a fűtőértéke, az előállítása viszont energiaigényes, úgyhogy drága is. Egyébként az előállítása eszméletlen mennyiségű növényt igényel, mivel növényi alkohol. A gyártásnál keletkező hulladékot pedig csak korlátozott mennyiségben lehet trágyázásra használni, így ha mindenki áttérne a használatára, akkor egy idő után inkább lenne környezetszennyező hatása, mint kímélő.

 

A napelemmel hajtott autók között Magyarország is élen jár. Idén egy magyar csapat is indul a World Solar Challenge-en, amit  Ausztráliában tartanak a sivatagban. 3000 kilométert kell megtenni és csak saját tervezésű és gyártású autóval indulhatnak a csapatok. Az utat kizárólag napenergia és annak visszanyerésével kell teljesíteni.

 

Az átlagember számára egyelőre marad a kőolaj alapú üzemanyag vagy, ha környezetet szeretne kímélni, akkor a kerékpár, séta vagy tömegközlekedés. Ahhoz, hogy ezen lehetőségek egyike elterjedjen szükség van az emberek szemléletének a változására is, és arra, hogy az államok támogassák az efféle igyekezeteket.

 

Itt pedig a film, az eltűnt elektromos autó rejtélyéről:

 





Jövő idő: Génmódosított növények Egyesek az emberiség jövőjét látják benne, mások veszélyt. A találgatások helyett hagyatkozzunk inkább a kutatásokra.
Jövő idő: Okosház – otthonunk az elektronika bűvöletében Fizetnél okostükörért vagy WC papír kifogyás jelzőért? A jövő otthonában ez a dolog is alap lehet.
Jövő idő: Teleportálás – már a küszöbén járunk Sok időt és pénzt lehetne vele spórolni, csak még nagyon sok pénz és idő mire elkészül.
Érdekes: Apró részecskék – óriási lehetőségek A nanotechnológia begyűrűzik a mindennapjainkba.
A kis bigyó az új cipős dobozból Barátkozz a szilikagéllel, jól fogsz járni, mivel a nedvességből saját tömegének 20-40%-át képes megkötni.
8 bizarr szépségápolási módszer Megdöbbentő dolgokat vagyunk képesek kipróbálni a szépségért. Igen, és ez így megy évszázadok óta.
Mi értelme volt átállítani az órát? A szervezetünkre és a pénztárcánkra is hatással van az óraátállítás. De mekkora az előnye a hátrányokhoz képest?
Hatásos ébresztés, hogy könnyebben ébredj Androidos ébresztő alkalmazásokat teszteltünk, hogy könnyebb legyen a reggel.
Élet szagok nélkül Becsüld meg a rossz szagokat is, sivár és veszélyes lenne nélkülük az élet.