Hol rontod el a diétádat?

Van olyan, hogy egy diétával hónapok óta küszködik az ember, és még mindig szinte semmi eredménye. Pedig annyira lelkesen vágtunk bele az elején! Hol a hiba? Nos, számtalan van. Hogy ezt szemléltetni tudjam, végigmegyek egy diétázó napján. Ugorjunk neki!

 

A lelkes fogyókúrázó felkel, kicsoszog a konyhába, és megissza az első kávéját. Aki siet, gyorsan belezuttyintja a 3in1-t a bögréjébe, és ezzel máris rosszul kezdi a napot. Ez ugyanis tasakonként kb. 70-80 kalóriát, 2-2,5 g zsírt, 13-14 g szénhidrátot és elenyésző mennyiségű fehérjét tartalmaz. Ezzel szemben a mezei kávéőrlemény értékei ugyanezen mennyiséggel számolva 21-22 kalória, 1,5-2 g zsír, csupán 1-2 g szénhidrát és 4-4,5 g fehérje. Ezek pedig nem kis eltérések, tehát jobb, ha a fogyókúrázók áttérnek a jó öreg kotyogós kávéra.

 

Itt viszont még mindig nincs megállj. Aki nem feketén issza, annak sem mindegy, mivel ízesíti. Tisztességes tejhab csak zsíros tejből készül, tehát hiába issza az ember a latte-t vag a cappucino-t egy cukorral, vagy mézzel, az attól még egy zsírban gazdag és cukrozott ital marad. Alternatív megoldásként ott van egy löttyintésnyi zsírszegény tej, vagy az édesítetlen mandulatej. Utóbbi személyes kedvencem, bár az első pár próbálkozásnál még új volt az íz, később megszoktam, mert egyébként finom. Igaz, hogy drágább, de kb. harmadannyi kalóriát és zsírt tartalmaz, szénhidrát-tartalma pedig 1 dl-ben 1,1 gramm, míg a 3,5%-os tejben ez az érték 4,7 gramm. Édesítőnek válasszunk stevia-t, vagy egyszerűen hagyjuk el ezt a lépést. A natúr mandulatej egyébként van olyan édes, hogy mellette nincs szükség további ízfokozásra.

 

Amint felébredt a diétázó alanyunk szervezete, előveszi a barna, teljes kiőrlésű kenyeret, vagy a pufirizst, és jó vastagon megkeni “light” margarinnal, lekvárral, mézzel, hiszen reggel még “megengedi magának” az édességet. Attól viszont, hogy valami teljes kiőrlésű, vagy “bio”, még nem azt jelenti, hogy attól majd hipp-hopp lefogyunk. Szinte minimális eltérés van a fehér és a barna kenyér között a tápanyagok szempontjából. Próbáljunk átszokni a kétszersültekre, ezek egy fokkal jobbak, mint a “sima” kenyér, vagy keressük a polcokon azokat az előre csomagolt termékeket, amelyek 100 grammonként 250 kalória, és 40 gramm szénhidrát alatt vannak. Az ízük természetesen nem olyan, mint egy gőzölgő, ropogós bagetté, de meg lehet szokni.

 

No, de milyen feltétet válasszunk? A vajat és a margarint jobb, ha minimális mennyiségben használjuk, hiszen magas a zsírtartalmuk. A felvágottak és a sajtok közül válasszunk zsírszegény, fehérjében gazdag fajtát. A diabetikus lekvároktól sem kell félni, szinte minden nagyobb üzlet polcain ott vannak, és ízük semmiben sem tér el a cukorral készült társaikétól. Nutella helyett jó megoldás lehet a natúr mogyoróvaj, a mandulavaj, vagy a gesztenyekrém. Ezeket inkább a bio részlegen keressük, de otthon is elkészíthetőek, az internet bővelkedik a receptekben. Ami fontos: a mennyiség! Hiába használjuk ezeket, ha reggelinként egy fél doboz elfogy belőlük, nem fogunk előre haladni. Legyen elég egy-egy kiskanállal.

Az ellenpélda

A “fitness” és a “light” elnevezésű termékek – legyen szó péksüteményről, vagy gabonapehelyről, müzliről- korántsem segítik elő a fogyást. Ne dőljünk be tehát ezeknek, és ne tömjük tele magunkat zabfalattal, gabonás kekszekkel, és bio joghurttal. Válasszuk a zabpelyhet, a bulgurt, a kuszkuszt, vagy egyéb gabonákat, melyekből finom és laktató kását készíthetünk. Zsírszegény tejjel, joghurttal, túróval, vagy egy kis gyümölccsel jótékony reggelik készülhetnek, főleg edzés előtt. Apropó edzés. A csurom vizesre izzadt edzőtermi diétázó vendég, miután becsületesen végigcsinálta az összes gyakorlatot és kardio-t, odamegy a pulthoz, és megissza a jól megérdemelt shake-et, vagy eszik egy fehérjecsokit. Oké, hogy van benne protein, ami kell is edzés után, de szénhidrátban sem szegény egyik sem, ráadásul egyes termékekben pont annyi van, hogy fogyasztásuk után aztán teljesen mindegy, mennyit izzadtunk előtte. Jobb, ha magunk vesszük meg az étrend-kiegészítőket, és időt szánunk arra, hogy olyat válasszunk, aminek a hátoldalán feltüntetett értékek nem hátráltatják a diétánkat.

 

Ebédidőben alanyunk kibírja, hogy a hús mellé csak salátát eszik, de sokszor elfelejti, hogy ha meglocsolja valami zsíros öntettel, akkor hiába törekszik. A húst grillezve a legjobb enni, olajban semmiképp sem szabad kisütni, ha fogyni szeretnénk. Vacsorára csak egy rántottát eszünk? Nos, ha mondjuk 4 tojásból készítjük, akkor a legjobb, ha csak egy sárgája (vagy egy sem) kerül bele, ugyanis rejtőzik benne még jó néhány gramm zsír. A “vacsorára csak gyümölcsöt eszek” tévhit is tartja magát, pedig mi más van bennük, ha nem cukor?

 

Igen, tudom, sok ez így egyszerre, de a lényeg a részletekben rejlik! Ha sok apró lépésen változtatunk, a szervezetünk előbb-utóbb megszokja az új ízeket, és egy idő után már nem fogunk sóvárogni a tészta, az édességek és a zsíros ételek után. A “diéta” szó pedig nyerjen új értelmet, váltsunk inkább életmódot, másféle ételekkel, sok mozgással, és úgy garantált a siker! 





Chia mag – Ez történik, ha elkezded fogyasztani A fekete magocska méltán szerepel a superfood-ok listájának élén. Ha fogyasztod, garantáltan érezni fogod!
Baja tehetségei: Engler Zsuzsanna – testépítés Korán kel, süt-főz, reggelit csomagol, keményen dolgozik, szuper anyuka és még szuperül is néz ki. De hogyan csinálja?
Ezért fontos a reggeli A nap egyik legfontosabb étkezése, mégis sokan kihagyják. Elmondjuk, miért NE induljunk el reggeli nélkül!
Unod a zöldségeket? Egyél virágot! A virágokat régóta fogyasztják több országban is, ideje, hogy a mi konyhánkban is helyet kapjanak. Próba szerencse!
5 gyors recept koleszosoknak Íme néhány ötlet éhes kollégistáknak, akik gyors ebédet, vagy egyszerű vacsorát szeretnének varázsolni a konyhaasztalra.
Zsírgyilkosok a konyhában – te tudod mire képesek? Megéri körbenézni az otthoni fűszeres polcon, mert könnyen értékes kincsekre bukkanhatunk!
Csempéssz zöldséget a tányérra! – Trükkök szülőknek Nem eszik a gyerkőc zöldséget? Remek ötleteink vannak!
Viszlát zsírpárnák! – Ezért fogyassz mogyoróvajat Az amerikai filmek sztárja nem csak finom, egészséges is. Elmondjuk, miért fogod szeretni Te is!
Koleszterinszintünk 6 legjobb barátja Ha lehet, inkább előzd meg a betegség kialakulását. Őrizd meg a jó koleszterinszintet!