Nyári zöldséges kaják

Használjuk ki a nyár adta zöldségpalettát, és tegyünk a tányérunkra minél több zöldségfélét, a húsosabb ételeket próbáljuk meg a hidegebb időkre tartogatni. A zöldségfélék a legjobb vitamin, ásványianyag és rost források, valamint a zöldségek és gyümölcsök színét adó fitokemikáliák is segítenek az egészség megőrzésében. A szakemberek szerint arra is oda kell figyelni, hogy minél színesebben válogassuk össze a zöldségeket és a gyümölcsöket is.

 

– A piros zöldségfélék és gyümölcsök a likopin nevű atioxidánsban gazdagok, ami miatt védenek a leégéstől és hatékonyan segítik a szív egészségét, a húgyvezeték normális működését, a memória működését, valamit segítenek a rák megelőzésében.

 

– A narancssárgák, mint a sárgarépa, édesburgonya, sütőtök alfa- és bétakarotint tartalmaznak. Ezek az antioxidánsok védenek az ultraibolya-sugárzástól, erősítik a látást, és segítik az új sejtek épülését.

 

– A fehérek, mint a tök, csicsóka, karfiol, fokhagyma allicin nevű anyagot tartalmaznak, ami antibakteriális hatású, véd a rák ellen és javítja a vérkeringést.

 

– A lila és kék zöldségek és gyümölcsök, mint a lila spárga, vöröskáposzta, lila répa, padlizsán, lila endíviasaláta, lila paprika, lila krumpli, feketegyökér olyan vegyületeket tartalmaznak, melyek öregedésgátló hatásúak. Emellett megőrzik a memória egészségét, semlegesítik a szabad gyököket, megakadályozzák a vérrögképződést, továbbá elősegítik a kollagén termelődést, amely meggátolja az öregedést.

 

-A zöld színű zöldségek lutein és indol nevű vegyi anyagot tartalmaznak, melyek erősítik a csontokat kálcium tartalmuk miatt, erősítik a látást, és a rák ellen is hatékonyak. Ide sorolható a brokkoli, káposzta, zeller, uborka, cukkini. A levélzöldségek és az avokádó E-vitaminban gazdagok, ezért erősítik a sejthártyák és biztosítják a bőr rugalmasságát.

 

 

Színes saláta ötletek:

Ha nem szeretjük a natúr salátaleveleket, és zöldségdarabokat, akkor feldobhatjuk a salátánkat salátaöntettel, így ízét kedvünk szerint alakíthatjuk joghurtos, ecetes, de kevésbé szokványos öntetekkel is.

 

Ropogós saláta citromos öntettel

citromossaláta

 

Alapként használhatunk a salátához jégsalátát, sárgarépát, kígyóuborkát, retket és paradicsomot. A répát reszeljük le, a többi zöldséget pedig vágjuk fel apróra és fűszerezzük felaprított mentával és petrezselyemmel. Az öntethez fél citrom és 4 evőkanál olívaolaj szükséges. Keverjük össze őket, majd jól forgassuk össze a zöldségekkel. Tálalhatjuk fekete szezámmaggal, ha akad a konyhánkban.

 

Tökmagolajos színes saláta

Reszeljünk egy mutatós tálba lilakáposztát és sárgarépát, majd keverjünk hozzá apróra vágot jégsalátát. Fűszerezzük kevés sóval és borssal, ezután ízlés szerint locsoljuk meg tökmagolajjal, de egy kétszemélyes adagra ne tegyünk 4 evőkanálnyinál többet. Hogy még táplálóbb legyen keverhetünk hozzá kockára vágott félkemény vagy kemény sajtot, így akár főételként is fogyaszthatjuk.

 

Krémlevesek:

Ha a gyerekek nem szívesen fogyasztják a zöldségféléket a szülők sokszor krémlevesekkel trükköznek, de a felnőttek körében is igen kedveltek. Igazán bátran kombinálhatók az alapanyagok, és nagyon ízletes leveseket készíthetünk.  Egy nagy kedvencem a receptjét írom le.

 

Karfiol-sárgarépa krémleves

leves

 

Szükségünk lesz egy kisebb fej karfiolra és 5-6 db közepes répára. A karfiolt szedjük szét apróbb rózsákra, a répát pedig karikázzuk fel. Főzzük meg sós vízben, ami éppen ellepi őket, de ügyeljünk rá, hogy soha ne főzzük túl sokáig a zöldségféléket, hogy az értékes tápanyagok ne vesszenek el. Mikor picit megpuhultak, vegyük le, hogy hüljön. Közben főzzünk meg 4 db tojást. Mikor megfőttek, hámozzuk meg őket, is tegyük a levesbe. Ezután botmixerrel vagy turmixgéppel  pürésítsük. Fűszerezhetjük még egy kiskanálnyi mustárral és egy fél citrom levével, és már tálalhatjuk is az isteni krémlevest.

 

Főzelékek:

Ne csak a szokványos finomfőzelékre és tökfőzelékre gondoljunk. A főzelékek terén is merjünk új hozzávalókat kipróbálni, és változatosan főzni.

 

Spenótos humusz

hummusz

 

Hozzávalók:

250 g főtt csicseriborsó

100 g spenótlevél

1 kis gerezd fokhagyma

2 evőkanál tahini (szezámmag krém)

negyed citrom leve

fél teáskanál őrölt római kömény

2 kanál olívaolaj

 

A spenótot pároljuk meg kicsit, majd alaposan nyomkodjuk ki a levét. Minden hozzávalót tegyünk egy edénybe és botmixerrel pürésítsük. Tálaljuk kistálkákban ezt a laktató vitaminbombát, és szórjuk meg pár szem kesudióval.

 

Mint láthatjuk, pár kiegészítővel remekül eléldegélhetünk a vitamindús alapanyagokon, és minden napra jut egy változatos menü az asztalra.

 





Depresszió ellen hígított napfény A homeopátia az alternatív medicina egy külön kis ágazata, nem szabad összekeverni egyéb természetes gyógymódokkal.
4 ínycsiklandó sós muffin recept Számtalan variációban el lehet készíteni a muffint. Most a kedvenc sós muffin receptjeinket válogattuk össze.
Varázsolj ünnepi illatokat az otthonodba! Miért költenél légfrissítőkre, mikor minden kéznél van ahhoz, hogy csodás illatokat varázsolj?
Unod a zöldségeket? Egyél virágot! A virágokat régóta fogyasztják több országban is, ideje, hogy a mi konyhánkban is helyet kapjanak. Próba szerencse!
9 őszi frizura ötlet Egyszerűen elkészíthető, csodaszép frizurák egyenesen a kifutóról.
Hogyan használjuk a rossz harisnyát? Ne dobd ki a szétszakadt harisnyádat, inkább adunk ötleteket, mire hasznosíthatod még!
Hol rontod el a diétádat? Egy ideje már fogyókúrázol, de még mindig ugyanannyit mutat a mérleg? Segítünk, miért!
Délutáni szundi vagy kávé? Egy serkentő kávé vagy egy pihentető szundi? Cikkünkből kiderül melyik a hatásosabb!
Gyógynövény szüret Ha esetleg eddig nem jutott rá időd, vagy most kedvet kapsz hozzá, akkor van néhány, amit még bespájzolhatsz télre.