Fontossá vált az egészség: a paleo étrendről

Ha valaki egy bizonyos étrendet követ, az nem azt jelenti, hogy éhezik. Csupán olyan ételeket eszik, amik számára megfelelőek, és jól érzi magát tőlük. Én például olyan táplálkozást folytatok, ami az én testmozgásommal, és laktózérzékenységemmel egy húron pendül. De ez mindenkinél egyéni. Mindenki más életmódot folytat, és bizony vannak, akik életmódtól függetlenül vannak “letiltva” egyes alapanyagokról. A glutén-laktóz-és cukormentes termékekkel egyre többet találkozunk a boltok polcain, hiszen sok olyan ember van, aki érzékeny ezekre az összetevőkre. Emellett egyre többen vannak, akik azért követnek bizonyos étrendeket, mert azáltal erősebbnek, ellenállóbnak érzik a szervezetüket, egészségesebbnek találják azt. Ilyen a paleo étrend is.

 

Abban a korban gyökerezik, amikor az ember gyűjtögetett, vadászott, halászott, magyarán azt ette, amit az anyaföld adott. Követői szerint az emberek emésztőrendszere mit sem változott az azóta eltelt idő óta, és a mai betegségek az élelmiszerekhez hozzáadott tápanyagok miatt alakulnak ki bennünk. Ezért nyúlik vissza a lehető legtermészetesebb alapanyagokhoz. Ez nem azt jelenti, hogy kizárólag bogyókat, nyers húst, és tojást lehet fogyasztani. Tehát nem kell ennyire drasztikusan felfogni. Aki eszerint táplálkozik, egyszerűen vagy azért csinálja, mert jobban érzi magát tőle, vagy azért, mert meg szeretné előzni a bajt, a betegségeket. Tény, hogy sok esetben fogyasztó hatással bíró étrendről van szó, de mint minden más diétánál, itt is fontos a mérték, illetve a táplálkozáshoz társuló mozgás is. Vessünk most egy pillantást az étrend alapvető forrásaira, vagyis arra, mit szabad, és mit nem.

 

Tiltott a hüvelyesek, a gabonafélék, a tejtermékek, a keményítőt tartalmazó zöldségek, a cukor, a feldolgozott élelmiszerek, a növényi-és finomított olajok fogyasztása. Így a szervezetbe nem kerül be például a glutén, amelyre egyre több ember érzékeny. A lektin és a szaponin, melyek a hüvelyesekben és a gabonafélék többségében megtalálhatóak, szintén nem a paleosok barátai. Ezek a bélfalon apró réseket képeznek, melyeken keresztül a salakból visszaáramolnak a méreganyagok a belekbe, s ezáltal maga ellen fordítják az immunrendszert, és gyakran felborítják az anyagcserét. A keményítővel annyi a gond, hogy gyorsan felszívódó szénhidrátként feldobja a cukorszintet az egekbe, aztán puff, le a mélybe. A tehéntej sem a legkönnyebben befogadható emberi táplálék, ahogy a cukor sem.

 

Nézzük meg azt is, mit szabad, és mit kell fogyasztani a diéta során. A húsok, a tengeri élőlények, és halak, bizonyos zöldségek, a gyümölcsök, a tojás, az állati olajok, és a kókuszzsír, a zab, a hidegen sajtolt olívaolaj, és a magvak mind megengedettek. Nem is olyan rossz, ugye? Csupa finomság, legalábbis szerintem. Ha beszerezzük a megfelelő alapanyagokat, rengeteg ízletes ételt elkészíthetünk, és éhezni sem fogunk. A receptek alapvető hozzávalói a maglisztek (zabliszt, szezámliszt, útifűmaghély stb.), a cukor-és tejtermék-helyettesítők (kókuszvirágcukor, ToTu stb.), a növényi tejek (mandulatej, rizstej, kókusztej stb.), és az adalékmentes fűszerek. Tehát a paleosok is esznek kenyeret, palacsintát, tésztát, süteményeket, mindent, amit csak akarnak, annyi különbséggel, hogy  csak természetes alapanyagokat használnak fel. 

 

Nekem is vett anyukám egy paleo recepteskönyvet, tök jó kaják vannak benne, ki is próbáltam már párat, és nem volt lehetetlen elkészíteni őket. Plusz, finomak is voltak. Na meg persze drágábbak is egy kicsivel, de nem sokkal. Baján több üzletet is találhatunk, ahol beszerezhetjük ezeket az alapanyagokat.

 

A nagyobb bevásárlóközpontok polcain is megtalálható néhány különlegesebb liszt, és cukorhelyettesítő, növényi tejtermék, érdemes ezeken a helyeken is körülnézni. Mindent összevetve nem arról van szó, hogy nem ehetünk semmi “normális” kaját, ha paleozunk. Egyszerűen annyi a feladat, hogy ami elvileg nem a mi testünkbe való, az ne legyen ott.

 





5 szuperfinom paleo süti karácsonyra Megmutatjuk, mivel sütizhet egészségesen a család az ünnepek alatt. Ezekkel a receptekkel nem lőhetsz mellé!
Hol rontod el a diétádat? Egy ideje már fogyókúrázol, de még mindig ugyanannyit mutat a mérleg? Segítünk, miért!
Chia mag – Ez történik, ha elkezded fogyasztani A fekete magocska méltán szerepel a superfood-ok listájának élén. Ha fogyasztod, garantáltan érezni fogod!
Koleszterinszintünk 6 legjobb barátja Ha lehet, inkább előzd meg a betegség kialakulását. Őrizd meg a jó koleszterinszintet!
Tiszta test, tiszta lélek – Hogyan böjtölhet a ma embere? A különféle étkek és italok mellőzésén kívül számos egyéb módon rendezhetünk nagytakarítást belsőnkben.
“Ezt is kinyírtam” – hétköznapi növénygyilkosok Locsoljuk, fényre tesszük, táp-oldatozzuk, beszélünk hozzá, mégsem képes életben maradni. Hogy is van ez?
A téli krémlevesek 5 koronázatlan királya A hideg estéket könnyedén feldobhatod egy "extrás" finomsággal. Krémlevesek, felturbózva!
Palacsinta, az ezerarcú finomság Lehet fahéjas, lekváros, burgonyás, hagymás, chilis, citromos... a népszerűsége sosem csökken. Így készül a nagyvilág konyhájában!
Unod a zöldségeket? Egyél virágot! A virágokat régóta fogyasztják több országban is, ideje, hogy a mi konyhánkban is helyet kapjanak. Próba szerencse!