Pokoli erő lakik Benned – bizony

Saját testsúlyos edzés – bizonyára sokan hallottátok mostanában ezt a szóösszetételt.  Nem csoda, mivel úgy tűnik reneszánszát éli ez a valójában nagyon-nagyon régi edzésmódszer. De mit is jelent pontosan?

EugenSandowTrueEugen Sandow

Olyan gyakorlatok összességét, melyek során kizárólag a saját tested súlyát használod, azzal végzed a gyakorlatokat, azt mozgatod a gravitáció erejével szemben. 

Valójában mindenki ismeri ezeket, de csak kevesen tudják megfelelően alkalmazni. Ami nagy kár, mivel óriási potenciál van ebben az ősi, sokszor elfeledett edzésmódszerben. Na de kezdjük az elején.

Szerintetek az ókori római gladiátoroknak vagy a spártai 300-aknak mitől volt olyan brutális fizikumuk? Attól, hogy javarészt a saját testsúlyuk segítségével végeztek megfelelő gyakorlatokat, megfelelő minőségben. Ugorjunk csak vissza 100-150 évet, mikor is olyan erősemberek éltek mint pl:Eugen Sandow aki szó szerint emberfeletti erővel bírt.

Láncokat tépett szét, egy kézzel emelt a feje fölé embereket. Ő is javarészt a testsúlyos edzésnek , más néven calistheniknek köszönhette  félelmetes erejét.

CALISTHENIC! Ógörög eredetű, a szépség és az erő szavakból származtatható. Miért is jó dolog a calisthenik? Mert funkcionális erőt, természetesen arányos izmokat ad, optimalizálja a testzsír százalékot, védi sőt erősíti az izületeket és aki szorgalmasan és jól csinálja olyan „trükkökre” lesz képes amikre a konditerembe járó hatalmas fickók valószínűleg sohasem. Nézzétek csak meg személyes magyar kedvencem Szarka Ákos videóit a neten. Brutál! A legfontosabb az egészség és a funkcionális erő. Ezeket a saját testsúlyos edzés mind meg tudja adni.  Hogy ha kell a való életben is tudjátok kamatoztatni amit megszereztetek és mindemellett meg is védjétek a testeteket.

Az ember nem is hinné, hogy milyen egyszerű alapgyakorlatokról van szó amikkel az egész test átmozgatható, erősíthető. Guggolás, fekvőtámasz, kézenállás, lábemelés, húzódzkodás illetve számos más gyakorlat, amiknek ezek az alapjai. Pl: sprint, ugrás, kézenjárás, tolódzkodás, stb.  Ezek a dolgok gyakorlatilag a végtelenségig variálhatók, sőt még nehézségi szintekre is oszthatók. Így mindenki saját magára szabhatja őket. pl: húzódzkodás váll szélességben vagy húzódzkodás egy kézzel (ami már egy komoly szintnek számít).

Ami még egyedülállóbba teszi ezt a mozgásformát, az az hogy akár sérült vagy nagyon legyengült emberek is használhatják rehabilitációs céllal. Például akik meg akarják erősíteni a váll vagy a könyök izületeiket, mivel jórészt olyan természetes mozdulatsorokból áll, amelyeket a testünk ösztönösen végez és nem mindenféle természetellenes pózban kell erőlködnünk.

Az élettani előnyökön kívül vannak más előnyei is a calisthenicnek: Gyakorlatilag ingyen van, nagyon minimális anyagigénye van (kb egy vízszintes rúd), nem kell órákig edzeni és szinte bárhol elvégezhető. Fiúk és lányok, idősek és fiatalok is egyaránt űzhetik. Erőt ad, formál, egészségesebbé tesz. Lányok is bátran csinálhatják. Persze azt nem szabad elfelejteni, hogy valós eredmények csak akkor jönnek, ha a táplálkozásra és a pihenésre is legalább annyira figyel az ember, mint az edzésre.

A következő kifejezést talán ismertebb. Street Workout. Muszáj megemlítenem, hiszen az utóbbi években hála Istennek robbanásszerűen nőtt a népszerűsége. Gyakorlatilag ez is a calisthenicen alapuló sportág. Ugyan úgy a testsúlyukkal edzenek csak általában „speciális” úgynevezett kondiparkokban. A streetworkout legjelentősebb hazai képviselője az előbb már említett Szarka Ákos, aki higgyétek el nekem hogy pokolian erős és egészséges is.

 

Igazából mindegy hogy hogy hívjuk. Lehet calisthenic, streetworkout, fegyencedzés, torna vagy bármi. A lényeg ugyanaz. Jórészt természetes mozdulatokat csinálsz a saját testsúlyodat használva, progresszíven és jól kivitelezve. Sokan vitatkoznak arról hogy a konditermi vagy a saját testsúlyos edzés a hatékonyabb. Vajon melyik a jobb? Mindenki döntse el maga, próbálja ki mindkettőt és kiderül.

A magam részéről annyit tudok mondani, hogy korábban súlyzóztam is 1 évig. Aztán kb 2-2,5 éve kapcsolatba kerültem ezzel a testsúlyos dologgal. Érdekesnek tűnt, így adtam neki egy esélyt. Nagyon hamar megtetszett, mert hamar jöttek az eredmények. Elsősorban erőben, majd később abban hogy sokkal egészségesebbnek, erősebbnek éreztem az izületeimet mint korábban. Nem volt mit tenni az életem részévé vált és ma már nem is tudom elképzelni nélküle az életet. Mikor elkezdtem sosem gondoltam volna hogy viszonylag rövid idő alatt képes leszek bizonyos dolgokra. Pl: egy kézzel húzódzkodni, 1 lábbal guggolni, nagyobbat ugrani mint valaha, kézen állni sőt nyomásokat végezni belőle szabadon, stb…Ezeket a dolgokat a saját testsúlyos edzés módszere adta meg nekem. Úgyhogy mindenkinek nyugodt szívvel merem ajánlani. Próbáljátok ki! Ha jól csináljátok jönni fognak az eredmények.

Kanizsai Árpád





Mutatjuk az idei ruhatárad musthave darabjait Üdvözlünk a fodrok, és a szabad vállak világában! Frissítsd a ruhatárad!
Ragyogj királynőként az év utolsó napján is! Ha már nincs idő manikűröshöz rohanni, ideje, hogy a kezedbe vedd az irányítást! Íme a szilveszteri körömtrend.
Őszi divatszínek Az idei őszi divat egyáltalán nem lesz olyan szürke, mint az időjárás. Elő a színekkel!
5 egyszerű, stresszoldó jóga gyakorlat Olyan egyszerű gyakorlatokat mutatunk be, amelyek különösen hatásosak a stressz ellen. Kezdőknek különösen ajánlottak.
Az 5 legfontosabb tanács a nyári napozáshoz Ahhoz, hogy a bőröd is élvezze a napfürdőzést, nagyon oda kell rá figyelni, nem mindegy hogyan, és főleg mivel ápolod.
Újévi alakformálás Obádovics Ricsivel Az ünnepek már-már természetes velejárója a plusz kilók felhalmozódása, így az újévi fogadalmak listáját a fogyás vezeti.
5 módszer a boldog reggelekért Mindenki egyetért abban, hogy a nap legnehezebb része a reggeli ébredés. Nem is beszélve azokról a szörnyű hétfőkről.
A tökéletes szilveszteri smink lépései Nem elég kiválasztani a megfelelő ajándékokat, de még arra a bizonyos Szilveszterre is gondolnunk kell.
Ünnepi finomságok Imádom a hangulatot, amikor családi, vagy baráti körben a legszebb ajándékot éljük meg: a szeretteinket adott időt.